Retailkommentaren: Fra faghandel til retaildrift & når kirken etablerer seg på senteret


Når kirken flytter inn i de beste lokalene på storsenteret
Jeg har lenge vært en trofast lytter av Radioresepsjonen på Nrk P3/P13 – og når de her forleden dag kjørte på med sin sedvanelige satire og harsellerte med kirkens behov for store landområder for kirkeetbalering – var det faktisk ikke overraskende at Tore Sagen foreslo at kirken burde etablere en filial på storsenteret – ikke helt ulikt kapellet på Gardermoen.

Hva peker denne satiren mot? En av de største trendene jeg opplever i norsk varehandel for tiden er den fremveksten av utradisjonelle konsepter og faghandlere som ønsker å bli “retailkjeder”. Dette er selvsagt en naturlig utvikling og henger sammen med politisk liberalisering som eksempelvis med apotekene – som tidligere måtte eies av en farmasøyt. Et annet, ikke helt ulikt eksempel, er optikerkjedene, der det tidligere utelukkende var optikeren som eide forretningen, mens det nå er tunge retailinteresser inne, både på kjedenivå, men også i butikkens eierstruktur. Cafeen på hjørnet er blit loungebutikker, bøndene har sitt eget marked, store merkevarer etablerer pop-up-shops for å konkurrere med retailkjeden.

Av og til er det som fisken som ikke vet at den lever i vann, vi ser ikke omfanget av det rundt oss fordi, samtidig som tempo er høyt i norsk retail, så er det megatrendene og det “usynelige” som de beste lederne evner å legge merke til å benytte seg av. Som  Neo i Matrix sa: er du sikker på at det er luft du puster? Et godt spørsmål om ikke annet..

 

PanHandleWindfarm_jpg_800x1000_q100

 

 

Det er en forskjell på såkalte “dårlige vaner” og ønsket om å ivareta en fagkultur
Mitt mandat da jeg ble nordens første retailer i optikerkjeden Specsavers – var å lose denne overgangsprosessen, fra en fagkjede til en retailkjede, og å gå fra en “sakte butikkdrift” til en høyvolum kjede, og med en plassering blant topp 20 på BI´s kundebarometer og dobbeltsifret organisk vekst så er det enkelt å se at Specsavers har lykkes.

Det handler om å evne å ta med seg det beste fra begge verdener – fag/dybdefokus og retail/volum/breddefokus – og forsøk å se for deg implikasjonene i en slik reise, alt det påvirker, følelsene, historiene, de dårlige vanene som endres med et nytt skilt over døren. Eller de gode vanene, som går tapt i enn smalsynt vekststrategi.

 

856f41c3144b7977cae0035d7061a3a2.jpg


Så er det mulig da?
Helt klart, og det er noen vesentlige ting du aldri må glemme i oppstarten og videreutviklingen av din kjede, spesielt handler det om ivaretagelsen av butikkeiernes og driftsapparatets evne til å “blend and lead” – i motsetning til å diskutere seg inn i evigheten. For i evigheten er det ingen markedsandeler. Bare spør kirken.

God søndag!

45Grader hjelper kjeder med å etablere og drifte en ekte salgskultur. Ta kontakt med Anders på telefon 48231331eller anders@45grader.no for en prat om hvordan din kjede, ny eller godt etablert, kan ta resultatene til et nytt nivå.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *